Composite rigid sail for new generation cruise liners

The Solid Sail 2.0 project aims to consolidate the concept of a rigid sail produced from articulated composite panels, which can be folded without any external action or buckling.

As it is manufactured from composite panels, the rigid has a virtually indefinite lifecycle. The design was developed and patented by STX Shipyards and has been the subject of two demonstrators tested at sea in 2016 and 2017.

This second phase of the project involves moving on from the demonstrator stage to a product that is as effective as the classic, flexible sail but is noticeably similar in cost and five times more durable.

The first application targeted is the market for new generation sailing cruise ships. The first two demonstrators showed the validity of the design and highlighted the improvements required to compete fully with flexible sails.

The rigid sails could also be of interest to the fishing and leisure boating sectors. The Solid Sail 2.0 project is also recognised by the EMC2 cluster.

Project details

Partners companies:

  • Multiplast, Vannes [Project Developer]
  • Awentech, Brech
  • G-Sea Design, Lorient
  • Incidence, Brest
  • Mer Vent, Port-La-Forêt
  • Ocean Data System, Lorient
  • STX France, Saint Nazaire

Research center: ENSTA Bretagne, Brest

Funder: Conseil régional de Bretagne (FEDER)

Labelisation: 01/06/2018

Overall budget: 994 K€

A network for the new generation green ships

This Breton consortium is working as a network for this rigid sail project, backed by Chantiers de l’Atlantique, co-labelled by the Pôle Mer Bretagne Atlantique and the Pôle EMC2.

Tested for more than a year, Solid Sail 2.0 is a 100% composite, high performance and foldable sail. It is intended in first application to propel new generation zero-energy sailing ships. From a technological point of view, Solid Sail 2.0 combines safety, efficiency and longevity (25 years compared to 5 years for a traditional sail).

The project also meets an energy transition challenge for international shipping, which must drastically reduce its greenhouse gas emissions over the coming years. Brittany intends to raise the profile of this know-how and these unique skills and spread them around the world.

During JEC World 2020, visitors will be able to discover Solid Sail 2.0 project on the Brittany pavilion (Hall 6 – R72).

Source and more information: www.pole-mer-bretagne-atlantique.com, www.chantiers-atlantique.com, www.multiplast.eu


Leggi anche

Carbon reinforced concrete by ITA, RWTH Aachen

La Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG, Fondazione tedesca per la ricerca) ha deciso di finanziare con 12 milioni di euro nei prossimi quattro anni il Centro di ricerca collaborativa (CRC)/Transregio 280 “Calcestruzzo rinforzato con fibra di carbonio” presso la Technische Universität di Dresda (TUD) e l’Università RWTH di Aquisgrana con la partecipazione dell’Institut für Textiltechnik (ITA) …

Leggi tutto…

Structural supercapacitor electrode for Mobile electronic devices

L’esplosione di dispositivi mobili, veicoli elettrici, droni e altre tecnologie ha causato la crescita della domanda di nuovi materiali leggeri adatti alla loro fabbricazione. I ricercatori della University of Houston e della Texas A&M University hanno sviluppato un nuovo tipo di elettrodo per supercondensatori strutturali costituito da ossido di grafene ridotto e nanofibra di aramide, più forte e più versatile dei tradizionali elettrodi a base di carbonio…

Leggi tutto…

I compositi fibrorinforzati sono ampiamente utilizzati nell’industria aerospaziale e in altre industrie ad alta tecnologia. Comprendere in che modo la loro microstruttura e la forza dell’interfaccia fibra/matrice influenzano le loro proprietà di rottura può aiutare a produrre materiali più resistenti. Un recente studio dell’Università dell’Illinois propone un modello per identificare le sensibilità alla fessurazione (cracking) trasversale, uno dei processi chiave di fallimento dei laminati compositi, nella microstruttura composita…

Leggi tutto…

Virgin PETG

Un gruppo di ricercatori della Slovak Academy of Sciences e della Slovak University of Technology hanno sviluppato una serie di nuovi materiali ibridi a basso costo per il processo di stampa 3D FFF (Fused filament fabrication). Rafforzando il filamento di PETG (polietilene tereftalato modificato con aggiunta di glicole) vergine e riciclato con grafite espansa, fibra di carbonio e combinazioni di entrambi, il gruppo è riuscito a migliorare le proprietà meccaniche e termiche delle matrici PETG …

Leggi tutto…

Composite camshaft module

Nonostante la ricerca continua di materiali più leggeri per l’automotive, le vetture in commercio hanno ancora gli alberi a camme, componente chiave dei propulsori, in alluminio. Un gruppo di ricerca dell’Istituto Fraunhofer per le tecnologie chimiche ICT, insieme ad alcuni partner, ha prodotto un albero a camme da polimeri termoindurenti fibrorinforzati. Questo componente leggero, al momento disponibile solo come dimostratore, aiuterà a ridurre il peso del motore e i costi di assemblaggio…

Leggi tutto…