Utilizzo dei compositi per la canalizzazione dell’acqua nei tunnel ad alta velocità

Composites perform water rescue in high-speed rail tunnel

Initial tunnel construction was completed in 2009, but unprecedented water infiltration threatened to thwart rail line installation. Water was seeping in from the surrounding soils at a rate a full order of magnitude greater than is seen in most tunnels — up to 2,200 liters/sec, enough to fill an Olympic-sized swimming pool every 20 minutes. The culprits were cracks in the tunnels’ concrete walls. Conventional approaches to waterproofing — injecting polymeric paste into the cracks, installing a polymeric membrane — and other attempts to seal tunnel walls or retrofit tunnels with an existing abatement solution proved ineffective.

One key consideration that led to the choice of composites over other material options was the need to maintain sufficient tunnel diameter. The raw tunnel cut could have been larger, potentially allowing for a noncomposite water-channeling system. Every additional millimeter that has to be excavated is expensive. Of course, additional excavation at this point in the project was infeasible, because construction of the tunnel walls was already substantially complete. The water channeling system’s thickness, therefore, could not compromise tunnel clearances. That ruled out conventional options. To meet structural requirements, cement panels, for example, would have had to be 10 cm thick, unacceptably diminishing the tunnel’s size. But the thickness of the laminate in the composite design is a mere 4 mm; and the panel profile, which creates water pathways in the form of integrally manufactured longitudinal ribs/channels, decreases tunnel diameter by an acceptable amount.

Another key consideration was that the water-channeling system’s panels would have to provide adequate radial strength once they were fastened in place against the curved tunnel walls. High-speed trains create significant air pressure as they enter a tunnel. But even more significantly, when they exit, they create a vacuum that, along with other forces, will try to pull the panels out of their fixtures. A specially designed nut-and-bolt anchorage system helps keep the panels in place, while the panels themselves are designed to handle the kinds of loads created both by the speeding trains and by the ongoing water seepage.


Leggi anche

In occasione dell’evento JEC Forum ITALY – organizzato da JEC Group in collaborazione con Assocompositi – del prossimo 6-7 giugno 2023 a Bologna, Prof. Luigi Ascione terrà un intervento all’interno della sessione “Applicazioni dei compositi nel costruito”. Disponibile ora l’abstract dello speech!…

Leggi tutto…

L’energia eolica è una delle risorse di energia rinnovabile più utilizzate. Le pale delle turbine eoliche, tuttavia, essendo realizzate in resina rinforzata con fibre di vetro o carbonio, sono difficili da riciclare a fine vita e spesso vengono smaltite in discarica. Per risolvere il problema, un’azienda italiana, esperta nella produzione di componenti edilizi prefabbricati, e una polacca, specializzata nel riciclo di rifiuti, hanno collaborato allo sviluppo di un procedimento di recupero degli scarti di vetroresina delle pale eoliche che vengono poi incorporati in miscele di cemento per dare vita ad un blocco da costruzione ecosostenibile. …

Leggi tutto…

Il rilevante intervento di restauro conservativo dell’ex Mercato ortofrutticolo generale di Genova ha permesso di mantenere l’integrità materica delle superfici e l’unitarietà del complesso, riportando allo stato di efficienza i diversi edifici. I progettisti che si sono occupati dei lavori hanno potuto contare sulla collaborazione di Kerakoll che ha fornito loro la propria di linea di sistemi di ripristino e rinforzo Geolite, GeoCalce e Geosteel…

Leggi tutto…

I materiali tessili avanzati sono utilizzati ampiamente nel settore dell’ingegneria civile, sia per applicazioni geotecniche, allo scopo di evitare frane e cedimenti di argini, sia per il rinforzo delle strutture di edifici storici e la protezione dai terremoti. Inserendo in questo tipo di materiali dei sensori, è possibile conferire agli stessi nuove funzionalità, come il monitoraggio dello stato di salute delle strutture e la possibilità di prevenire danni imminenti…

Leggi tutto…