Nuove opportunità per i compositi pultrusi nel mercato ferroviario


The EPTA industry report, entitled ‘Opportunities for pultruded composites in the rail market’, looks at what could drive the adoption of composite materials in the rail sector and the growing number of applications for pultruded components. According to the association, using pultruded components could improve sustainability, lower energy costs, speed up installation, and allow for new design concepts and multi-functional components.
As international policies continue to push to mitigate CO2 emissions from global transport activity, demand for lightweight materials such as composites will increase. Increased demand for lightweight, high performance, fire retardant materials for train interiors will favour pultruded components. Composite materials can help the rail industry achieve valuable sustainability, performance and cost benefits. Lightweight, high performing and durable composites offer energy efficient solutions with lower environmental impact and reduced through-life costs for asset owners. Versatile pultruded composites enable the cost effective production of new design concepts forvehicle interior and exterior parts as well as a vast range of infrastructure applications.
Lightweight, high performance and corrosion resistant composite materials can offer costeffective, versatile alternatives to traditional construction materials, without compromising safety, providing benefits for the train operator, rolling stock and infrastructure owners, and ultimately the passenger. In all segments of the rail market – from high speed national and international services through to urban and freight networks, and new concepts such as solarpowered trains – rolling stock and infrastructure solutions based on composite materials can help to provide:
• Sustainability improvements: reduced carbon dioxide (CO2) emissions per passenger km;
• Operational benefits: lower energy costs, faster acceleration, increased payload;
• Reduced lifecycle costs: fast installation, lower maintenance, reduced renewal frequency;
• Enhanced functionality: new design concepts, multi-functional components, customised solutions, smart structures.
The full report can be downloaded here: https://pultruders.org/pdf_news/1_EPTA%20rail%20industry%20briefing_September%202018.pdf


Leggi anche

Kimia dal 1979 produce e commercializza materiali e tecnologie per il recupero edilizio e il consolidamento strutturale: sistemi in fibra di carbonio certificati, tessuti in acciaio, reti in fibra di vetro e aramide, resine, malte cementizie e a calce. Kimia è l’azienda con il più alto numero di sistemi compositi certificati in Italia. Un primato che dà più valore al suo scopo: salvaguardare il nostro patrimonio più importante, il Passato….

Leggi tutto…

L’agenzia governativa americana National Institute of Standards and Technology (NIST) ha pubblicato una relazione sull’implementazione dell’utilizzo dei materiali compositi in specifiche applicazioni infrastrutturali, quali dighe, ponti, autostrade, ferrovie e illuminazione stradale…

Leggi tutto…

L’associazione di categoria tedesca ha rilasciato gli esiti del suo decimo sondaggio semestrale che identifica gli indicatori chiave di prestazione (KPI) per il mercato dei materiali fibrorinforzati (FRP). L’indagine ha riguardato tutte le aziende associate alle quattro organizzazioni ombrello di Composites Germany: AVK, CCeV, CFK-Valley e Hybrid Lightweight Construction Technologies…

Leggi tutto…

Gli avventori del nuovo centro commerciale Halls Heads appena ristrutturato saranno accolti da un nastro a spirale in composito di 3,5 x 2,5 m rappresentante il logo di uno dei proprietari del centro. Il nastro è costituito da una matrice in Divinycell IPN con una resina in vinilestere e pesa 155 kg in tutto…

Leggi tutto…

KraussMaffei sta ampliando la sua esperienza nel campo della pultrusione, ovvero il processo per la produzione continua di componenti in plastica rinforzata con fibre (FRP), con la messa in servizio di un secondo sistema di pultrusione presso il suo Centro Tecnologico di Monaco, in Germania. Il nuovo sistema è stato progettato per fabbricare barre rinforzate con fibra di vetro per elementi in calcestruzzo nel settore edile…

Leggi tutto…