The railway of the future with lightweight composites

The MAT4RAIL project developed new formulations of hybrid resins that will make it possible to replace metal railways parts with lighter composite materials. Smart interior parts were also designed to increase capacity and provide greater passenger comfort. The aims of the project included reducing the weight of railway vehicles by replacing metal structural components with lighter ones made of composite materials and increasing vehicle capacity and passenger comfort through the use of smart modular interior design. The project began in 2017 and was coordinated by CIDETEC.

Replace metal components for lightweight railways 

AIMPLAS, the Plastics Technology Centre, participated in the project developing new hybrid resin formulations with improved resistance to flame propagation to be applied in fibre-reinforced polymers. The new formulations are expected to be of use in other sectors such as construction, the automotive industry and aeronautics.

Furthermore, the properties of these new materials were evaluated in structural parts in order to replace metal components. To this end, collaborative work was done to improve specific regulations on calculating fatigue requirements for trams. The work involved participating in processes to standardize the design and calculation of trams by means of sensor monitoring. Joins between dissimilar materials (composites and metals) were evaluated with the aim of improving them.

A new smart design for cabins and seats

The project also involved modifying the design of cabins and seats to create the cabin of the future by incorporating new technologies and communication systems. The goal was to increase safety, detect the presence of extraneous objects on the tracks and improve vehicle intercommunication. Modular carriages were also developed to enable a range of configurations thanks to multifunctional panels with different connections for devices. Moreover, the new seating design will accommodate more passengers with greater comfort while offering more seating arrangement options.

Implementation of this project is expected to improve railway infrastructure in terms of costs, operations, reliability, punctuality, increased capacity and energy efficiency, and reduced life cycle costs.

The MAT4RAIL project was funded by the Shift2Rail Joint Undertaking (S2R JU), a public-private partnership in the rail sector established under the European Union Research and Innovation programme Horizon 2020, grant agreement number 777595.

Source: AIMPLAS

For more information: Mat4Rail


Leggi anche

3D printed FRP footbridge

Il parco di Kralingse Bos, il cuore verde di Rotterdam, avrà presto una passerella pedonale realizzata in polimeri fibrorinforzati (FRP) tramite la stampa 3D. Questa passerella dovrebbe rappresentare l’inizio di una transizione verso la prossima generazione di ponti, che offriranno alte prestazioni come leggerezza, estrema versatilità, circolarità e sostenibilità…

Leggi tutto…

Empa aerogel

I ricercatori di Empa, centro di ricerca interdisciplinare svizzero per la scienza e la tecnologia dei materiali, sono riusciti ad applicare gli aerogel alla microelettronica: hanno infatti sviluppato aerogel basati su nanofibre di cellulosa che non hanno rivali in termini di peso e che possono schermare efficacemente i campi elettromagnetici prodotti da motori elettrici e dispositivi elettronici…

Leggi tutto…

The Brainstorm project: rail vehicle frame

Sotto la spinta delle sfide del settore ferroviario per l’industria e il mondo accademico, e cioè ridurre i costi e le emissioni di carbonio e migliorare la capacità e la soddisfazione del cliente, il progetto BRAINSTORM ha sviluppato tubi in composito ultraleggeri per la produzione di vagoni ferroviari innovativi, leggeri e modulari, che riducono i costi di produzione e le emissioni di carbonio…

Leggi tutto…

Access panel in recycled thermoplastic composites

All’interno del progetto TPC-Cycle recycling, è stato sviluppato un pannello di accesso per aeromobili in materiale composito termoplastico riciclato ed è stato testato con successo in volo. Il pannello è stato ottenuto utilizzando un nuovo processo di riciclaggio, che ha permesso di rendere il componente più leggero e meno costoso rispetto ai pannelli standard…

Leggi tutto…

Eeyo 1 ultralight ebike made with composite materials

Un’azienda specializzata nella mobilità elettrica ha introdotto sul mercato una nuova ebike ultraleggera progettata con un telaio aperto che elimina il reggisella e utilizza la fibra di carbonio rinforzata con Kevlar® per aumentare la resistenza e ridurre il peso della bicicletta…

Leggi tutto…