A carbon fiber structural battery for cars of the future

Researchers from Chalmers University of Technology in Gothenburg, Sweden, have created a structural battery that achieves ten times better performance than all previous versions. It is made of carbon fiber which at the same time plays the role of the electrode, conductor, and carrier material. The latest research paves the way for essentially no-mass energy storage in vehicles and other technologies.

An important step forward in scientific research of excellence towards increasingly green mobility. Born from the ideas and experiments of researchers of Chalmers University of Technology a new model of structural battery, a super battery of the future that today offers an efficiency of 10 times higher than the prototype tested so far.

Differences between traditional batteries and structural ones

The batteries of today’s electric cars make up much of the weight of vehicles ad they don’t perform any bearing function. Instead, a structural battery works both as a power source and as part of the structure, for example in the body of a car. 

It is called “no mass” energy accumulation because the weight of the battery disappears when it becomes part of the load-bearing structure. Studies and calculations show that this type of multifunctional battery could significantly reduce the weight of an electric vehicle.

The previous researches

The development of structural batteries at Chalmers University of Technology has required years of research, including previous discoveries regarding certain types of carbon fiber. For example, they have studied carbon fibers that are rigid and durable and in addition they also have a good ability to chemically store electricity. This work was called by Physics World one of the ten greatest scientific discoveries of 2018.

Read here the full article.

A step forward in scientific research

The first attempt to build a structural battery was made in 2007, but so far it has proved difficult to produce batteries with good electrical and mechanical properties.

But now the research has taken a real step forward, with Chalmers scholars who, in collaboration with the KTH Royal Institute of Technology in Stockholm, have presented a structural battery with properties that far exceed anything seen so far, in terms of electrical energy storage, stiffness and strength.

Click here to deepen.

Subscribe now to our quarterly Compositi newsletter
to stay updated on news, technologies and activities 

 

 


Leggi anche

Sviluppato da un gruppo di pluripremiati ingegneri britannici e americani, Dragonfly è un super monopattino a quattro ruote, dotato di uno sterzo full-tilt brevettato e di sospensioni ammortizzate a doppia indipendenza. Il ponte è stato realizzato in compositi di fibra di carbonio, per offrire stabilità e controllo anche su terreni accidentati…

Leggi tutto…

Prodotta tra il 1965 e il 1969 come modello entry level, la 912c originale non aveva le caratteristiche per essere considerata un’auto da corsa ad alte prestazioni. Montava, infatti, un motore 1.6 quattro cilindri da 90 CV che le consentiva un’accelerazione 0-100 km/h in 13,5 secondi. Oggi, però, questa vettura è stata rivista con una meccanica completamente diversa. …

Leggi tutto…

Le hypercar elettriche sono un prodotto di nicchia, che però si sta gradualmente diffondendo, dal momento che sono sempre di più le Case Madri (sportive e non) in procinto di lanciare il proprio modello. Un progetto di non facile realizzazione, per il quale potrebbe essere necessario affidarsi a fornitori esterni per la progettazione della piattaforma, in modo da lasciare agli ingegneri il solo compito di elaborare i motori….

Leggi tutto…

Dettagli concettuali, come l’incorporazione di materiali compositi; un design biomimetico e un focus sulla sicurezza caratterizzano il nuovo concept dell’abitacolo a cinque posti del veicolo elettrico a decollo e atterraggio verticale (eVTOL) di Supernal. Il team di ingegneri e progettisti ha utilizzato l’approccio riduttivo dell’industria automobilistica per creare una cabina leggera, in fibra di carbonio sagomata. …

Leggi tutto…

Nel mondo dei compositi ci si può trovare davanti a problematiche di fissaggio date dalla necessità di ottenere filettature su bassi spessori, o materiali teneri come fibra di carbonio o compositi in genere. Per questa tipologia di problemi Specialinsert® ha tra la sua gamma le olivette autofrenanti, che offrono un sistema di fissaggio leggero ma ad alta resistenza….

Leggi tutto…