La tecnologia SMC nella Mercedes SL Roadster


At the VDI conference in Mannheim, Aliancys, Daimler and Menzolit together gave a presentation about their successful improvement of SMC Technology for use in top-range Mercedes passenger cars.
Through a very open collaboration and by sharing detailed process information, the companies were able to minimize production waste and improve quality consistency in a major way. This made it possible to realize a new segment of large Premium Class 1 components (like the deck lid of the Mercedes SL Roadster), and make SMC the technology of choice for many new car series to come.
While outer body panels for deck lids are normally designed in 2 pieces (an upper horizontal and a separate license plate area), the deck lid of the current Mercedes SL Roadster was envisioned as a one-piece solution. This eliminates the cost of producing two separate parts and bonding them together.
The large, horizontal and highly visible part has very high demands on quality and surface aesthetics. So when starting full series production, Daimler asked SMC supplier Menzolit and resin supplier Aliancys for their support so manufacturing could start off right from day one.
“Passenger car designers want to have unique shapes, great functionality and superior aesthetics, all at the same time”, explains Michael Polotzki, Managing Director of Menzolit S.r.l. “SMC technology can bring great solutions for meeting those tough design challenges through a very nice combination of benefits, including Class A+ surface, light weight, in-line coating capability, and cost efficiency. In this intensive collaboration with Daimler and Aliancys we have shown that the potential of the SMC Technology can be extended even further.”
“I really enjoyed working together on this challenging project with such great partners as Daimler and Menzolit”, comments Peter Hilzendegen, Market Segment Leader SMC/ BMC of Aliancys. “We have all been very open in sharing proprietary process information and were able to challenge each other on a continuous basis. I believe that such an open collaboration sets the standard in the industry for developing better and nicer cars. It is also clear that process improvement solutions may not be just a matter of fine-tuning its own process parameters, but can benefit from the knowledge in the entire value chain.”
“In order to make a step improvement in quality and process consistency, our customers need a partner with the right knowledge and track record with composites”, adds Luuk Groenewoud, Industry Manager at Aliancys Europe. “Aliancys has a strong drive and track record to deliver composites solutions that work, helping our customers to increase their competitiveness. We are very happy that with Daimler and Menzolit together we could contribute to making SMC the technology of choice for many new car series to come.”

Source: SMC BMC European Alliance newsletter


Leggi anche

Così come altre maggiori industrie globali, i sistemi di trasporto di massa “lottano” per migliorare l’efficienza e ridurre i costi di gestione. Per i progettisti di carrozze ferroviarie merci e passeggeri questo ha significato approcciare nuovi materiali e tecniche di produzione. Ne è un esempio l’uso massiccio di materiali FRP per produrre strutture di basso peso e alta resistenza. bigHead con la sua vasta esperienza nei fissaggi lavora a fianco dei progettisti dei clienti per trovare soluzioni ad hoc….

Leggi tutto…

Ford Motor Company, in collaborazione con WMG, the University of Warwick ha sviluppato uno snodo posteriore in materiale composito ottenendo una riduzione del peso potenziale del 50% rispetto all’attuale componente in acciaio. Le prove di fabbricazione della versione in fibra di carbonio sono attualmente in corso per sviluppare il processo di produzione di massa su larga scala

Leggi tutto…

L’innovativa tecnica “Low Cure Clear Coats” permette di essiccare la vernice già a 100° in un unico passaggio fra corpo vettura e parti in carbonio e materiali compositi. A rendere uniche le vetture del Cavallino Rampante non sono solamente il marchio, il design e le prestazioni, ma anche le tinte della carrozzeria, che si servono di una tecnica di verniciatura inedita nel panorama automobilistico

Leggi tutto…

La coupé BMW M2 M Performance Parts Concept trasmette sportività da ogni angolazione, grazie ad un attento utilizzo dei materiali compositi. Stile atletico, cattiveria innata e una netta cura dimagrante (oltre 60 kg), questo il risultato di un’autovettura dove la fibra di carbonio è protagonista

Leggi tutto…

Alpine A110, la più iconica delle vetture prodotte da Renault, torna in vita in quella che può essere considerata qualcosa che va oltre la classica operazione nostalgia. Se siete possessori di una Smart Roadster potete oggi convertirla in una copia piuttosto fedele della “berlinette bleue” grazie ai materiali compositi che per le loro peculiarità possono essere lavorati e plasmati per creare una perfetta replica della coupé Smarlinette!

Leggi tutto…