Automobili Lamborghini

Lamborghini’s carbon fiber flies in outer space

The carbon fiber composite materials from the automotive company of Sant’Agata Bolognese boarded the International Space Station and took off for outer space last November: Automobili Lamborghini sent components developed and produced in-house to the ISS for scientific purposes.

Automobili Lamborghini has been collaborating with the Houston Methodist Research Institute since beginning of 2018, combining the high level competence of Methodist in medical research, Lamborghini’s Advanced Composites excellence and the common interest of testing the composite materials to evaluate their biocompatibility.

The tests aim at analyzing the response of five different composite materials produced by Lamborghini to the extreme stresses induced by the space environment, in view of future applications on its super sports cars and in the medical field. This testing campaign is sponsored by the ISS U.S. National Laboratory and is overseen by the Houston Methodist Research Institute.

Automobili Lamborghini has full know-how of the entire “composite chain” from concept to development, from production to repair, through the management of the most advanced design techniques, simulation, use of materials, and the adoption of numerous production processes to ensure the use of the “right technology in the right place”.

This process entails massive use of various types of composite materials and, due to its nature, leads to the creation of material scraps mainly from the production process of the Aventador monocoque, the quantities for which are currently about 24 tons a year. For three years, Automobili Lamborghini has been working on a project with the goal of making this process more sustainable by studying and implementing the best carbon recycling process aimed at recovering the recyclable material and processing it to be reapplied on new products.

Since November 2019 the material is divided by fiber type and collected in specific bags to be sent to the partner who applies the pyrolysis process to dissolve the resin and recover the fibers. The fibers are then processed to make a “non-woven fabric”, thus creating a new base product for new applications. Lamborghini is studying a number of solutions for reapplying this product, which can be impregnated again with various thermoplastic and thermosetting resins and processed using various technologies. Some applications being studied are car floors, brackets and supports, and proto molds. This carbon recycling process guarantees a closed cycle in which the fiber is not only recovered but also reapplied on our products.

 

Source: Lamborghini


Leggi anche

Elettronica integrata nei rivestimenti interni delle automobili grazie all’impiego di tessuti hi-tech realizzati con scarti di fibra di carbonio. È uno degli obiettivi del progetto di ricerca industriale TEX-STYLE che vede la partecipazione, tra gli altri, di ENEA e del Centro Ricerche Fiat (CRF) come coordinatore. Alla base un mix tra fibra di carbonio e poliestere per la creazione di un tessuto intelligente e soprattutto a basso impatto ambientale….

Leggi tutto…

L’Absolute Scanner AS1 è costruito su un’architettura hardware modulare innovativa che gli permette di funzionare come sensore 3D sia per un laser tracker che per un braccio di misura portatile, entrambi i quali possono agire come sistema di riferimento per i dati di scansione che l’AS1 acquisisce….

Leggi tutto…

Il centro spagnolo di tecnologia delle materie plastiche Aimplas partecipa a un progetto per lo sviluppo di nuovi compositi termoplastici a fibra lunga con proprietà eco-compatibili che riducono il peso delle batterie dei veicoli elettrici del 50-70%….

Leggi tutto…

Per la nuova stagione 2022 gli ingegneri del Dynamis PRC hanno adottato un nuovo processo produttivo per la realizzazione delle appendici aerodinamiche che prende ispirazione dal mondo Formula 1….

Leggi tutto…

Il veicolo dimostrativo Revolution VLR – con una lunghezza di 18,5 m, una larghezza di 2,8 m e un’altezza di 3,8 m – incorpora le ultime tecnologie dei settori automobilistico e ferroviario. Il veicolo passeggeri a base composita è progettato per semplificare l’estensione delle reti ferroviarie esistenti del Regno Unito e consentire la riapertura delle linee storiche….

Leggi tutto…