SUREbridge: a circular solution for strengthening outdated bridges

In collaboration with a number of European parties, FiberCore Europe developed SUREbridge: a circular solution in which a composite FRP deck is placed on an existing concrete bridge.

More and more bridges and viaducts no longer meet the wishes and requirements of our time. Stronger structures are required due to more and heavier traffic. The outdated structures require costly maintenance and must be demolished or rebuilt. That is not a sustainable solution, say Strukton Civiel and FiberCore Europe. In collaboration with a number of European parties, the two companies developed SUREbridge: a circular solution in which a composite FRP deck is placed on an existing concrete bridge.

With the use of SUREbridge the bridge not only becomes stronger, the bridge can also be widened. Strukton Civiel and FiberCore Europe have carried out several tests: all information gathered shows that SUREbridge is a perfect alternative for renovating existing outdated concrete bridges.

SUREbridge: the benefits

Due to a shorter construction time there is less inconvenience for road users and local residents. The bridge also has a longer lifespan with virtually no maintenance required. Existing bottlenecks can be remedied by upgrading and widening the bridge. The bridge thus meets the current standards for heavier traffic. By preventing demolition and extending the lifespan SUREbridge offers a sustainable solution and a reduction in CO2 emissions. And finally, construction costs are lower, which is good for the budgets.

Developed in a European context

SUREbridge stands for Sustainable Refurbishment or Existing Bridges. The method has been developed in collaboration with ten European countries, the United States and the European Commission. FiberCore Europe worked with Chalmers University of Technology (Sweden), University of Pisa (Italy) and AICE Consulting S.R.L. (Italy) to develop SUREbridge.

More information: www.fibercore-europe.com

Fig.1: Strukton and FiberCore offer a circular solution for strengthening outdated bridges


Leggi anche

Il primo prototipo di ponte progettato con una nuova tecnologia di stampa 3D per stampare componenti estese in FRP (Fiber Reinforced Polymers) potrebbe rivoluzionare rivoluzionando i sistemi di fabbricazione e costruzione dei ponti nelle nostre città. Dalla partnership di Royal HaskoningDHV, CEAD e DSM nasce il primo prototipo di passerella pedonale stampata 3D prodotta con un materiale composito innovativo versatile e sostenibile…

Leggi tutto…

Un nuovo concetto per la ICC, nuove aree “Process Live”, un grande Forum dedicato alle Lightweight Technologies e “Foam Expo Europe”, questa edizione di COMPOSITES EUROPE 2019, che si terrà a Stoccarda dal 10 al 12 settembre, si presenta ricca di novità assolute. I visitatori incontreranno oltre 300 espositori provenienti, che presenteranno le più avanzate tecnologie dei materiali compositi. …

Leggi tutto…

I ricercatori alla UBC hanno creato la prima valvola cardiaca fatta di biomateriali nanocompositi, progettata per ridurre ed eliminare complicazioni legate ai trapianti di cuore. Si tratta di una valvola più longeva che permette al cuore di adattarsi più velocemente e senza lasciare cicatrici….

Leggi tutto…

Schöck, azienda tedesca leader nello sviluppo di soluzioni per l’isolamento termico e acustico, ha realizzato Combar, un’armatura in barre composte da fibra di vetro dalle straordinarie proprietà statiche, fisiche ed ecosostenibili capace di rivoluzionare l’edilizia….

Leggi tutto…

Heroal FireXtech D 93 FP è stato testato sulla resistenza al fuoco secondo le classificazioni EN 13501-2. Il nuovo dispositivo è stato in grado di resistere al fuoco per oltre 30 minuti, rispondendo alla classificazione di resistenza al fuoco EI 30. Il sistema ha raggiunto questa classificazione grazie a profili clamp-on (a scatto) e vetro laminato. Così l’inserimento delle piastre di raffreddamento nei profili principali, nel vetro e nei profili inferiori non è più necessario. In più il sistema ha anche caratteristiche di tenuta ai fumi in classe S200….

Leggi tutto…