The world’s first carbon fibre rail bogie

World’s first carbon fibre rail bogie unveiled at ‘Unlocking Innovation’ rail conference at the University of Huddersfield

The world’s first carbon fibre bogie (CAFIBO) was unveiled the 10th of December. It was developed by British company ELG Carbon Fibre in collaboration with the University of Huddersfield’s Institute for Railway Research. The bogie, which is made entirely out of surplus and recycled carbon fibre materials, was presented to over 100 industry delegates at the Railway Industry Association’s (RIA) Unlocking Innovation event at the University of Huddersfield.

The new CAFIBO bogie is lighter than conventional bogies and optimises vertical and transverse stiffness. This new type of bogie will:

  • reduce track wear and infrastructure maintenance costs by reducing vertical and transverse loads on the rails
  • improve reliability and operational availability through an embedded health monitoring system
  • reduce energy consumption and hence global warming footprint.

The rail bogie is being developed as part of a two-year programme delivered by a consortium of companies comprising of ELG Carbon Fibre, Magma Structures, the University of Birmingham and the University of Huddersfield with additional support from Alstom. Over the next few months, the bogie will be tested on the University of Huddersfield’s state-of-the-art test rolling rig named the Huddersfield Adhesion & Rolling contact Laboratory Dynamics rig, or ‘HAROLD’.

Frazer Barnes, Managing Director of ELG Carbon Fibre commented, “Replacing steel with recycled carbon fibre to produce a rail bogie is a world first so it is a hugely exciting and rewarding project to be part of. We hope to make recycled carbon not only an attractive option for the rail industry in terms of weight reduction but also to eliminate waste and drive down cost.”

Simon Iwnicki, Director of the Institute of Railway Research at the University of Huddersfield, said, “There are significant potential benefits from adopting novel materials and construction methods in railway vehicle bogies. The reduction in mass results in energy savings but can also reduce track forces and improve dynamic performance. I hope that the tests on the CAFIBO bogie being carried out here at Huddersfield will help to encourage the railway industry to accept these new techniques.”

Source: ELG Carbon Fibre Ltd


Leggi anche

Il primo robot progettato a basso costo, al pari di una televisione di ultima generazione. Il robot è stato realizzato da un team di 32 ricercatori e designer dell’Istituto Italiano di Tecnologia (IIT) di Genova. Al massimo entro 18 mesi auspicano la produzione in serie, presto entrerà nelle nostre case….

Leggi tutto…

Chem -Trend è in grado di fornire sistemi distaccanti a base di acqua o di solvente per processi di stampaggio RTM e per via umida, compresi primer per stampi, sigillanti, distaccanti interni ed esterni e prodotti ausiliari come i detergenti per stampi. Essi consentono ai produttori che fabbricano volumi elevati di materiali compositi per l’industria automobilistica di mantenere l’operatività degli stampi….

Leggi tutto…

Gli UAV (unmanned aerial vehicle), i veicoli aerei senza pilota, ora sono droni e la tecnologia dei droni guarda oggi ai materiali compositi. Una delle grandi promesse di utilizzo dei compositi nei droni è quella di abilitare i sistemi persistenti di lunga durata che forniscono un accesso a Internet WiFi su ampia area. Due i prototipi in volo, L’ Aquila di Facebook e il Jungle Hawk Owl prodotto dall’Istituto di tecnologia del Massachusetts

Leggi tutto…

Introduzione alle metodologie di calcolo e di caratterizzazione
Clicca e scopri di cosa si parlerà durante la prima giornata di corso

Leggi tutto…

Annunciato un nuovo kit wide-body per la Porsche 991, si tratta di il un insieme di nuove barre paraurti anteriori e posteriori, passaruota anteriori estesi con piccole prese d’aria incorporate in un diffusore sul retro. Per completare il look, TopCar Porsche ha sviluppato anche in carbonio il cofano e lo spoiler posteriore….

Leggi tutto…