Composite rigid sail for new generation cruise liners

The Solid Sail 2.0 project aims to consolidate the concept of a rigid sail produced from articulated composite panels, which can be folded without any external action or buckling.

As it is manufactured from composite panels, the rigid has a virtually indefinite lifecycle. The design was developed and patented by STX Shipyards and has been the subject of two demonstrators tested at sea in 2016 and 2017.

This second phase of the project involves moving on from the demonstrator stage to a product that is as effective as the classic, flexible sail but is noticeably similar in cost and five times more durable.

The first application targeted is the market for new generation sailing cruise ships. The first two demonstrators showed the validity of the design and highlighted the improvements required to compete fully with flexible sails.

The rigid sails could also be of interest to the fishing and leisure boating sectors. The Solid Sail 2.0 project is also recognised by the EMC2 cluster.

Project details

Partners companies:

  • Multiplast, Vannes [Project Developer]
  • Awentech, Brech
  • G-Sea Design, Lorient
  • Incidence, Brest
  • Mer Vent, Port-La-Forêt
  • Ocean Data System, Lorient
  • STX France, Saint Nazaire

Research center: ENSTA Bretagne, Brest

Funder: Conseil régional de Bretagne (FEDER)

Labelisation: 01/06/2018

Overall budget: 994 K€

A network for the new generation green ships

This Breton consortium is working as a network for this rigid sail project, backed by Chantiers de l’Atlantique, co-labelled by the Pôle Mer Bretagne Atlantique and the Pôle EMC2.

Tested for more than a year, Solid Sail 2.0 is a 100% composite, high performance and foldable sail. It is intended in first application to propel new generation zero-energy sailing ships. From a technological point of view, Solid Sail 2.0 combines safety, efficiency and longevity (25 years compared to 5 years for a traditional sail).

The project also meets an energy transition challenge for international shipping, which must drastically reduce its greenhouse gas emissions over the coming years. Brittany intends to raise the profile of this know-how and these unique skills and spread them around the world.

During JEC World 2020, visitors will be able to discover Solid Sail 2.0 project on the Brittany pavilion (Hall 6 – R72).

Source and more information: www.pole-mer-bretagne-atlantique.com, www.chantiers-atlantique.com, www.multiplast.eu


Leggi anche

Analizzando le proprietà dei nuovi ritardanti di fiamma per materiali compositi, i ricercatori del laboratorio Advanced Fibers dell’Empa, centro svizzero per lo studio dei materiali avanzati, sotto la guida di Sabyasachi Gaan, hanno elaborato una tecnica che permette di rendere recuperabili le resine epossidiche, il cui limite di riutilizzo è intrinseco alla natura di materiali termoindurenti, ossia polimeri altamente reticolati che, una volta induriti, non possono essere sottoposti nuovamente a fusione senza carbonizzarsi….

Leggi tutto…

L’ultima collaborazione di Solico con il cliente Holland Composites rappresenta una pietra miliare nell’applicazione di strutture composite ingegnerizzate sostenibili nel settore architettonico. L’azienda ha progettato la nuova facciata in Duplicor® di 14.000 m2 per il Pulse di Amsterdam, un edificio di fascia alta, ubicato nel quartiere degli affari di Zuidas, nel quale coesistono spazi di lavoro, vita e tempo libero….

Leggi tutto…

Tim Young, Head of Sustainability del National Composites Centre, ha illustrato a “The Engineer” i risultati di una ricerca realizzata dall’istituto che fornisce una panoramica delle possibilità di introdurre soluzioni basate sulla chimica nella supply chain dei compositi nel Regno Unito, al fine di garantire la sostenibilità nel settore….

Leggi tutto…

Verspieren Italia è una società specializzata nella consulenza e nelle soluzioni assicurative. Le sue principali sedi sono a Milano, Treviso, Napoli e Trieste con un team di collaboratori altamente specializzati e di grande esperienza, in grado di fornire un servizio di consulenza professionale dedicato, sia nella fase di acquisizione del cliente, sia nella fase successiva di gestione delle problematiche assicurative.Il settore dei compositi e le aziende che lo popolano sono sicuramente i nostri interlocutori ideali e privilegiati, infatti annoveriamo già tra i nostri clienti soci di Assocompositi. Per tutti i suddetti motivi, e per condividere un ulteriore esperienza con i nostri clienti, alla fine abbiamo deciso anche noi di associarci!…

Leggi tutto…

Dash-CAE, società di ingegneria specializzata nella produzione di componenti in carbonio per la Formula1, ha lanciato TR01: un rivoluzionario telaio monoscocca economico, versatile, leggero e ad alta rigidità per auto stradali, che consentirà lo sviluppo di progetti innovativi e a basso costo nei settori automobilistico e motorsport. …

Leggi tutto…