Additive and Composite Manufacturing for Marine Energy Devices

Additive manufacturing technology has seen large-scale application in the wind energy sector. In particular, it has been used to create complex sections of blade molds made of traditional composite materials and can be bonded.

NREL – National Renewable Energy Laboratory has dedicated a study on innovative thermoplastic composites that are:

  1. lighter weight
  2. lower cost
  3. recyclable at the end of a wind blade’s life

The U.S. Department of Energy Water Power Technologies Office’s Water Power Laboratory Seedling Program has assigned $75,000 in funding to NREL and Montana State University to enable research, development, and testing of emerging technologies to advance marine energy.

Additively manufactured composite molds in marine energy applications.

For this project, the researchers implemented a new approach for the renewable energy industry by additively manufacturing internal molds designed to become a permanent part of the final load-bearing structure. Instead of bonding parts together in the blade, the team experimented with a continuous composite construction. printing tidal turbine blade molds in four sections and wrapping them in composite piles to eliminate points of failure.

This research demonstrates two things:

  1. The single-piece construction is a great option for the marine energy industry
  2. Additively manufactured composite molds can serve as part of the final load-bearing structure

 

Paul Murdy, a postdoctoral researcher at NREL and leader of this project

“This Seedling project has roots in our previous work with wind and tidal turbine blade manufacturing. We’ve also been part of a multilab collaboration focused on advancing composite materials and coatings for marine energy applications. We saw an opportunity to combine the strengths of additive manufacturing with advanced composite materials for more efficient device prototyping. By applying this new approach to create a small-scale tidal turbine blade, we could apply our knowledge of wind system manufacturing in a new way.”

 

 

SUBSCRIBE NOW
to our quarterly newsletter

to stay updated on news,
technologies and activities 

 


Leggi anche

L’intelligenza artificiale dà vita ad un processo di produzione di compositi basato su un approccio digital twin, che sfrutta l’apprendimento automatico (ML) dato dai big data per elaborare un gemello digitale da utilizzare nel processo di produzione delle lame. Questo framework ML è in grado di fornire un riscontro in tempo reale, riducendo il rischio di difetti e azzerando i costi di produzione dei prototipi fisici. …

Leggi tutto…

I ricercatori dell’Indian Institute of Technology (IIT) Mandi hanno sviluppato un metodo rapido e sostenibile per il riciclaggio dei materiali compositi utilizzati nel settore delle turbine eoliche. Questa tecnologia ha un impatto ambientale nettamente inferiore rispetto alle metodologie di smaltimento tradizionali e porterà un profondo cambiamento in un comparto che già da tempo si sta orientando verso l’economia circolare. …

Leggi tutto…

La corsa verso gli obiettivi europei di neutralità climatica e la scelta di una strategia inclusiva in materia di transizione ecologica e digitale, sono stati gli argomenti al centro dell’European SDG Summit, che si è svolto online, dal 10 al 12 ottobre scorsi, e ha visto la partecipazione di oltre cento relatori, in rappresentanza delle istituzioni europee, delle realtà industriali e della società civile. …

Leggi tutto…

I crescenti investimenti in energie rinnovabili hanno stimolato la domanda di turbine eoliche e di pale che le alimentino. Per rispondere a questa esigenza del mercato è inevitabile fare i conti con il prezzo della balsa, il legno forte e leggero che viene inserito tra GFRP per creare pale eoliche, che oggi è insostenibile. Diversi produttori hanno iniziato ad usare polietilene tereftalato (PET) e schiuma di cloruro di polivinile (PVC) nelle punte delle lame, ma per fornire modulo di taglio per la sezione della radice della lama la balsa è ancora indispensabile. …

Leggi tutto…

La passerella, lunga 6 metri e larga 2, è stata progettata da Re-Wind Network, un gruppo di ricercatori provenienti da prestigiose università europee e americane. Le travi portanti sono state realizzate utilizzando le lame di due pale eoliche dismesse. …

Leggi tutto…