Archer with Fiat Chrysler: electric ‘flying car’

The air mobility company Archer and Fiat Chrysler Automobiles (FCA) announced that they have signed a definitive agreement to allow Archer to benefit from access to FCA’s low-cost supply chain, advanced composite material capabilities, and engineering and design expertise

Archer, headquartered in California, is creating the world’s first all-electric airline that carries people quickly, safely, sustainably, and cheaply to every city in the world. The new partnership will help speed up Archer’s timeline to become an industry leader in the new era of sustainable air mobility.

Archer will produce high-volume, composite, electric vertical take-off and landing (eVTOL) aircraft and it will do it in 2023. FCA has previously collaborated on the flight deck design elements of Archer’s first aircraft which will be shown in early 2021.

How electric “flying car” will be

The 100% electric aircraft will be able to cover distances of up to 60 miles at speeds of up to 150 mph and it will be a manned-aircraft with a pilot. In comparison with traditional planes that use jet engines or helicopters with a large spinning rotor, eVTOL aircraft use electric motors to power rotating wings or smaller rotors. In this way, vertical takeoffs and landings occur.

Doug Ostermann, Fiat Chrysler’s head of global business development statement

“Electrification within the transportation sector whether on roads or in the air is the future and with any new and rapidly developing technology, scale is important. Our partnership with Archer has mutual benefits and will enable innovative, environmentally-friendly transportation solutions to be brought to market at an accelerated pace.”

Partnership with a global powerhouse company

Through this announced collaboration, the companies will work together to significantly reduce manufacturing costs. Furthermore, FCA will enable Archer to mass manufacture.

According to Archer co-founders and co-CEOs Brett Adcock and Adam Goldstein, it is likely that by the end of the year will be presented a demonstrator aircraft.

 

Subscribe now to our quarterly Compositi newsletter
to stay updated on news, technologies and activities 

 

Source: AlfaVirtualClub


Leggi anche

Alpha rocket, produced by the house Firefly Aerospace, will be upgraded using the automatic carbon fiber spreading process. The new automated rocket manufacturing sites will create several advantages, such as reduced composite material waste, manpower, construction time, structure weight, and overall costs….

Leggi tutto…

La Scuola estiva materiali compositi prenderà il via dal 15 al 17 settembre in 3 sessioni pomeridiane online attraverso la piattaforma “Compositi Live Webinar”.
La Scuola è rivolta a tecnici e progettisti, ricercatori, studenti che desiderano approfondire le proprie competenze su proprietà, tecnologie di processo, progettazione e nuove applicazioni. Qui di seguito l’abstract dell’intervento dal titolo “Thermoplastic Composites: current production and new developments in Aerospace” che terrà Arnt Offringa, GNK Fokker….

Leggi tutto…

University of Illinois composite manufacturing methods

Le ali degli aeroplani, le pale delle turbine eoliche e altre parti di grandi dimensioni vengono in genere create utilizzando la polimerizzazione in massa (bulk polymerization), che richiede l’impiego di enormi autoclavi. La frontal polymerization è un nuovo metodo per la produzione dei compositi che al contrario non necessita di un investimento in grandi strutture. I ricercatori dell’Università dell’Illinois a Urbana-Champaign hanno condotto uno studio, mettendo i due processi a confronto per valutare i rispettivi pro e contro…

Leggi tutto…

UK Aerospace funding

Il governo del Regno unito e il mondo dell’industria annunciano progetti di ricerca e sviluppo aerospaziali all’avanguardia, supportati da finanziamenti del settore pubblico e privato per 400 milioni di sterline…

Leggi tutto…

Aperte le iscrizioni per la Scuola Estiva Materiali Compositi 2020

Quest’anno la Scuola Estiva Materiali Compositi si svolgerà online e in collaborazione con Compositi Magazine e la piattaforma Compositi Live Webinar. L’evento si svolgerà in tre sessioni pomeridiane nelle giornate del 15, 16 e 17 settembre. È possibile iscriversi sia a una sola sessione, che a due o a tutte e tre. Iscriviti ad ogni sessione a cui vuoi partecipare, effettuando una singola registrazione per ciascuna. L’iscrizione verrà ritenuta valida una volta ricevuta la contabile del bonifico….

Leggi tutto…