Il carbonio supporta i progetti di SpaceX


SpaceX founder Elon Musk presented the carbon fiber spacecraft that could one day be taking us to Mars. He recently revealed his plans to not only travel to neighboring Mars and colonize it, but to travel even further away from our friendly local star, potentially to any far flung planetary destination in our Solar System. Most of the ship and the fuel tanks containing extremely cold liquid chemical fuel are made from a composite material comprising mostly of an advanced carbon fiber material. With its high tensile strength and increased flexibility combined with its low density, it is already being used for aircraft cladding to reduce weight and cost, and could now feature prominently in spacecraft too. The strength of carbon fiber is required to withstand the high pressures that the tank could be subjected to. One limiting factor for its uptake in the manufacturing of large scale designs is our current inability to produce panels of carbon fiber composite large enough to be used to make such panels. The composite nature of these carbon fiber panels throw up their own challenges. As these tanks will be containing the cryoliquids liquid oxygen and liquid methane, materials that would much rather be a gas at room temperature, they must be impermeable to both gases and liquids, and be strong enough to contain any potential change of state from liquid to gas (and therefore cope with any increase in pressure as the volume wants to increase). At extremes in temperature and pressure, materials like this are prone to cracking and delaminating. Initial tests show that these huge tanks are capable of withstanding the extremes in conditions that they may be subjected to on a mission like this, without even needing a metal lining inside the tank. This saves on mass, and therefore also saves money, but the challenge of creating these materials on the scales required to make the mass manufacture of these tanks a reality is the limiting factor here.

Photo Credit: AP Photo/Refugio Ruiz


Leggi anche

In occasione dell’evento JEC Forum ITALY – organizzato da JEC Group in collaborazione con Assocompositi – del prossimo 6-7 giugno 2023 a Bologna, Leonardo Spa terrà un intervento all’interno della sessione “Nuovi modelli per l’innovazione e nuove tecnologie”. Disponibile ora l’abstract dello speech!…

Leggi tutto…

Nell’ottica di rendere più sostenibile l’industria aerospaziale, i compositi a sandwich possono sostituire i termoindurenti tradizionali nella creazione di parti strutturali degli aerei, senza rinunciare alla resistenza in ambienti estremi o in situazioni di carico imprevisto. EconCore sta lavorando con Airbus, Fraunhofer e il Politecnico della Danimarca (DTU) alla realizzazione di un timone sostenibile per un aeromobile in compositi a nido d’ape….

Leggi tutto…

Oggi parlare di aviazione sostenibile, vuol dire porsi l’obiettivo di ridurre il peso strutturale dei velivoli, limitando al contempo anche i consumi e le emissioni. Per raggiungere tale scopo è opportuno sostituire le parti metalliche con equivalenti in compositi, che possiedono elevati rapporti di resistenza e rigidità rispetto al peso. NLR (Netherlands Aerospace Centre) sta esplorando le potenzialità della produzione additiva su larga scala di materiali termoplastici rinforzati con fibre….

Leggi tutto…

De Havilland Dash 8, il nuovo aeromobile della Universal Hydrogen, si è alzato per la prima volta in volo a inizio marzo del 2023. Uno dei suoi motori a turbina era stato sostituito da un propulsore elettrico a combustibile a idrogeno di classe megawatt, che includeva un’elica in fibra di carbonio con profilo alare a cinque pale del diametro di 2,3 metri….

Leggi tutto…

Dopo la cancellazione del decollo dello scorso 15 febbraio, decisa per via di un’anomalia nel sistema del primo stadio e del mancato invio dei segnali d’accensione per gli SRB-3, JAXA intende effettuare un nuovo lancio entro la fine di marzo. H3 è un progetto cruciale per l’industria giapponese, si tratta del primo missile nipponico progettato in 20 anni e rappresenta un progetto radicalmente nuovo rispetto al suo predecessore di base….

Leggi tutto…