Il progetto europeo Ecogel Cronos


The automotive sector is facing a legislation more and more restrictive with respect to CO2 emissions, a context in which composite materials play a key role, since they allow obtaining products with a reduced weight, with high mechanical properties and rigidity. However, there are still some limitations related to costs and production ratio that avoid their presence in the market.
In order to overcome these obstacles, AIMPLAS coordinated the European project Ecogel Cronos. One of the objectives of this project is to develop a powder gelcoat coating with electrical conductivity properties obtained by incorporating carbonaceous fillers.
The conventional use of this kind of coatings has some important limitations, such as Volatile Organic Compounds (VOC) emission and long curing times. By applying this coating on the mould, a reduction of curing times has been achieved, from an hour to just a few minutes, as well as a reduction of VOC emissions (thus eliminating styrene emissions) during the coating’s polymerization. Furthermore, its electrical conductivity allows eliminating secondary painting stages for the final finish with electrostatic paint, thereby achieving a reduction of the manufacturing costs and raising the production ratio.
Another benefit of using powder coatings is the reduction of storage and energetic costs, given that it is not necessary to store catalytic systems in refrigeration, since its use is removed during the manufacturing process. Besides, it is a recyclable coating. The excess applied on the mould can be recovered by a vacuum system and reused for downstream uses.
In addition to the automotive sector, the application of these coatings is also interesting in other sectors, such as construction, leisure and sports and aviation and wind power industries.
Particularly, in the construction sector, the application of this coating allows giving antistatic properties to products such as fuel tanks and pipes.
The project, funded by the Seventh Framework Programme of the European Union (FP7/2007-2013), under grant agreement no. 609203, has the participation of other 12 European organization: ECOINNOVA and CIDETEC (Spain); Composite Integration, AXON, FAR- UK, and NetComposites (United Kingdom); CLERIUM (the Netherlands); Indupol International N.V. (Belgium); e-Xstream engineering (Luxembourg); University of Bielefeld (FHBI) (Germany); KETEK (Finland); Megara (Greece); and Steel Belt Systems Powder Coating Division (SBS) (Italy).


Leggi anche

Ilium Composites, produttore globale di rinforzi compositi strutturali in fibra di vetro, ha sviluppato un prodotto innovativo per garantire una migliore finitura estetica. Si tratta di Amplify surface veil che trova applicazione soprattutto nel settore marittimo e automobilistico. Preferito rispetto alle alternative in metallo, non ha rivali in termini di rapporto qualità/prezzo e di resistenza chimica…

Leggi tutto…

Elettronica integrata nei rivestimenti interni delle automobili grazie all’impiego di tessuti hi-tech realizzati con scarti di fibra di carbonio. È uno degli obiettivi del progetto di ricerca industriale TEX-STYLE che vede la partecipazione, tra gli altri, di ENEA e del Centro Ricerche Fiat (CRF) come coordinatore. Alla base un mix tra fibra di carbonio e poliestere per la creazione di un tessuto intelligente e soprattutto a basso impatto ambientale….

Leggi tutto…

L’Absolute Scanner AS1 è costruito su un’architettura hardware modulare innovativa che gli permette di funzionare come sensore 3D sia per un laser tracker che per un braccio di misura portatile, entrambi i quali possono agire come sistema di riferimento per i dati di scansione che l’AS1 acquisisce….

Leggi tutto…

Il centro spagnolo di tecnologia delle materie plastiche Aimplas partecipa a un progetto per lo sviluppo di nuovi compositi termoplastici a fibra lunga con proprietà eco-compatibili che riducono il peso delle batterie dei veicoli elettrici del 50-70%….

Leggi tutto…

Per la nuova stagione 2022 gli ingegneri del Dynamis PRC hanno adottato un nuovo processo produttivo per la realizzazione delle appendici aerodinamiche che prende ispirazione dal mondo Formula 1….

Leggi tutto…