Latest prepreg slitting & rewinding unit for NIAR

NIAR – National Institute for Aviation Research chose Composite Automation and Mikrosam to deliver a single-step slitting unit to facilitate its need to perform research on a variety of composite prepregs in the Advanced Technologies Laboratory for Aerospace Systems (ATLAS). ATLAS is a multi-disciplinary manufacturing environment aimed at preparing engineers for the Factory of the Future and aiding the industry with advanced material research with automated manufacturing technologies.

Mikrosam’s prepreg slitting and conversion unit at NIAR ATLAS

 

Dr. Waruna Seneviratne, ATLAS Director

“With the addition of Mikrosam slitter to our portfolio of automated manufacturing equipment, we are able to support the demand from multiple automated fiber placement machines at NIAR – conducting research in a timely manner and supporting our industry partners’ slit-tape material needs. The integrated in-process inspection system and the machine-learning algorithm for detecting defects allows us to perform quality control on the fly.”

 

Dimitar Bogdanoski, Sales Manager at Mikrosam

“With the proliferation of AFP units in research, the demand for efficient, scalable in-house slitting units has grown. Mikrosam is a pioneer in such units which help customers prepare prepreg tapes on-demand, thus saving costs, controlling quality and reducing lead-time and risk in new ideas. Working with Composite Automation, we are proud to help NIAR be more productive in research on manufacturing composite parts.”

John Melilli, President, Composite Automation LLC

“NIAR’s ATLAS is the only fully-integrated facility that can perform the comprehensive composites manufacturing research that OEMs and tiered suppliers demand in order to reduce risk. Composite Automation is honored to be part of the team.”

 

SUBSCRIBE NOW
to our quarterly newsletter

to stay updated on news,
technologies and activities 

 


Leggi anche

Plataine, fornitore di soluzioni di AI e Industrial IIoT per l’ottimizzazione della produzione, ha intrapreso una collaborazione con l’Advanced Technologies Lab for Aerospace Systems (ATLAS), parte del National Institute for Aviation Research (NIAR) della Wichita State University, per esplorare le possibilità di evoluzione digitale dei processi di produzione di compositi avanzati, grazie all’analisi dei dati….

Leggi tutto…

Un consorzio composto dalle PMI ÉireComposites e Plasma Bound e dall’Università tecnologica di Dublino ha ottenuto un finanziamento governativo di 2,5 milioni di euro per il progetto Ad Astra, che ha l’obiettivo di promuovere l’adozione di materiali compositi leggeri in diverse fasi del processo produttivo dell’industria aerospaziale. Il lavoro sarà sostenuto nell’ambito del DTIF (DISRUPTIVE TECHNOLOGIES INNOVATION FUND) Call 5, guidato dal governo irlandese e da Enterprise Ireland….

Leggi tutto…

AIMPLAS e TNO hanno concluso il progetto ELIOT, che prevede una revisione completa delle tecnologie di riciclaggio per compositi e biocompositi. Durante i test sono stati valutati dodici metodi applicati a sei diversi materiali. La solvolisi e la pirolisi sono risultate le alternative più promettenti per la produzione su larga scala. La pirolisi, tuttavia, ha dimostrato di avere costi economici ed ambientali maggiori rispetto alla solvolisi, dal momento che genera il 17% in più di anidride carbonica e sviluppa il doppio del calore….

Leggi tutto…

In occasione dell’evento JEC Forum ITALY – organizzato da JEC Group in collaborazione con Assocompositi – del prossimo 6-7 giugno 2023 a Bologna, Leonardo Spa terrà un intervento all’interno della sessione “Nuovi modelli per l’innovazione e nuove tecnologie”. Disponibile ora l’abstract dello speech!…

Leggi tutto…

Nell’ottica di rendere più sostenibile l’industria aerospaziale, i compositi a sandwich possono sostituire i termoindurenti tradizionali nella creazione di parti strutturali degli aerei, senza rinunciare alla resistenza in ambienti estremi o in situazioni di carico imprevisto. EconCore sta lavorando con Airbus, Fraunhofer e il Politecnico della Danimarca (DTU) alla realizzazione di un timone sostenibile per un aeromobile in compositi a nido d’ape….

Leggi tutto…