SMC per l’aeronautica


The aviation industry is one of the branches with the highest growth during the last years. Lightweight design and the use of lightweight materials such as carbon fiber reinforced plastics are important key aspects for meeting the rising need for fuel-efficient civil aircraft in the future.

For the cost-efficient and lead-time-related production of aircraft structures or components the development of innovative manufacturing technologies is necessary.

In this context the combination of pre-impregnated continuous fiber reinforcements and sheet molding compounds reinforced by long fibers in a one-shot compression process is really promising.

By using this hybrid material and this process technology functional and lightweight composite components can be realized in a cost-saving way and with short lead times. The direct implementation of metal components such as inserts, sleeves and plates promises further functional integration.

Polynt Composites has invested many efforts in research and development for new class of thermoset reinforced materials to react to the increasing aircraft market requests. In particular it has been launched a new range of SMC for aircraft industries in its German plant in Miehlen (near Frankfurt) such as:

  • HUP 27: The SMC described by HUP 27 is developed for the fire containment requirements for cargo areas and fulfills the FAR requirements according FAR 25 App. F, Part I + V and the AITM 3.005.
  • HUP 63: The SMC described by HUP 63 is developed for the fire containment requirements for cabin and interiors and fulfills the FAR requirements according FAR 25 App. F, Part I + V and the AITM 3.005.

Both SMC can be co-molded with carbon fiber reinforcement (fabrics or unidirectional) impregnated with the same thermosetting resins in order to give the same continuity on the organic phase.

Figura 1

Product innovation is important for Polynt Composites business and it is the reason why the company constantly works with customers to create solutions.

Polynt Composites Customer Service and Technical Service teams are appreciated for their customer focus, offering the best service even after its products have left manufacturing.

Figura 2


Leggi anche

Singapore Airlines inaugura una nuova generazione di viaggi commerciali a lungo raggio. L’apparecchio decollato da Singapore è atterrato all’aeroporto di New York dopo quasi 18 ore coprendo una distanza superiore a 16.000 chilometri, quasi 9.000 miglia nautiche, diventando a tutti gli effetti il volo commerciale più lungo al mondo…

Leggi tutto…

AMSilk, azienda leader nel settore aerospaziale e produttore di biopolimeri avanzati, in partnership con Airbus, sviluppa l’utilizzo della fibra Biosteel® nella realizzazione di aerei leggeri e ad alte prestazioni. La nuova fibra, identica nella composizione molecolare alla ragnatela, ovvero la seta prodotta dal ragno, offre una flessibilità superiore rispetto alla fibra di carbonio, consentendo nuove tecniche di progettazione e costruzione, senza comprometterne la forza e rendendo il prodotto altamente sostenibile e privo di alcun input di petrolio…

Leggi tutto…

In occasione della IV edizione del Convergent Aeronautics Solutions (CAS), la NASA selezionerà tre nuove idee meritevoli di ulteriore ricerca all’interno della stessa NASA o presso aziende di settore. La selezione dei progetti inizierà il 1° ottobre e riguarderà le seguenti tematiche: nuove tecniche di assemblaggio con materiali compositi, nuove soluzioni per ridurre e dissipare il calore generato da un motore elettrico e l’utilizzo di una soluzione a base d’acqua per generare elettricità e sostituire le batterie in litio…

Leggi tutto…

Chem-Trend, leader del mercato nello sviluppo e nella produzione di prodotti distaccanti superperformanti, granulati detergenti e altri strumenti per la formatura, è stata certificata dalla Società Tedesca di Certificazioni di Sistemi di Management (Deutsche Gesellschaft zur Zertifizierung von Managementsystemen – DQS -) ai sensi della EN 9100: 2016. L’azienda, in questo modo, adempie alle severe prescrizioni di qualità poste ai rifornitori nel campo dell’aeronautica.

Leggi tutto…

Gli UAV (unmanned aerial vehicle), i veicoli aerei senza pilota, ora sono droni e la tecnologia dei droni guarda oggi ai materiali compositi. Una delle grandi promesse di utilizzo dei compositi nei droni è quella di abilitare i sistemi persistenti di lunga durata che forniscono un accesso a Internet WiFi su ampia area. Due i prototipi in volo, L’ Aquila di Facebook e il Jungle Hawk Owl prodotto dall’Istituto di tecnologia del Massachusetts

Leggi tutto…