Clean Sky 2 NEWCORT project

New progress for Clean Sky 2 programme: NEWCORT and DIMES project

Clean Sky 2 is the largest European research programme in the aeronautics sector covering the period 2014-2020, focused on developing innovative, cutting-edge technology. The aim is to reduce CO2, gas emissions and noise levels produced by aircraft. Funded by the EU’s Horizon 2020 programme, Clean Sky contributes to strengthening European aero-industry collaboration, global leadership and competitiveness.

Clean Sky 2 has recently reported two projects — the NEWCORT and DIMES project— respectively include a heating technology to enable better composite repairs for complex structures and a prototype measuring system to monitor the condition of aircraft.

 

The NEWCORT project

Running from January 2016 to December 2019, the NEWCORT project focused on new heating processes and equipment for the curing of new resins for the repair of aircraft airframes (e.g., wings, fuselages and control surfaces) primarily fabricated from carbon fiber-reinforced plastic (CFRP). The outcome of this effort was AdaptHEAT, a method that homogeneously heats and polymerizes new types of resins around complex curved structures and cures at 120-140°C. 

According to the NEWCORT project, airlines and maintenance repair and overhaul centers (MROs) can use the technologies to increase the range of composite repair applications, while reducing the overall repair time requirements, especially in terms of thermal surveys and preparations.

 

The DIMES project

The aim of the DIMES project is to develop and demonstrate an automated measurement system that integrates a range of measurement approaches to enable damage and crack detection. This system also monitor damage and cracks as they originate at multi-material interfaces in an aircraft assembly.

The project follows a prototype measurement system for monitoring the condition of aircraft structures that has been installed in a full-scale test rig at EMPA (Swiss Federal Laboratories for Materials Science and Technology) in Duebendorf, Switzerland. DIMES says the test rig consists of a section of an A320 wing that was delivered to the laboratories of EMPA by Airbus (Toulouse, France), the topic manager for DIMES. The wing was installed in the test-bench in early November 2019.Clean Sky 2 DIMES project

DIMES says the wing section installed at EMPA had pre-existing damage; the project hopes it will propagate during the test, allowing the prototype systems to track it using visible and infrared spectrum cameras, as well as electrical and optical sensors. According to DIMES, the final stage of the project will involve installing a series of the novel systems in a complete wing undergoing a structural test in the new Airbus Wing Integration Centre (AWIC) in Filton, U.K. The project is scheduled for completion in December 2020.

 

For more information: Clean Sky 2

Source: Composites World; Clean Sky


Leggi anche

Il progetto europeo InductICE che si è concluso a dicembre 2019 putava a contrastare il problema della formazione di ghiaccio sulle ali in materiale composito degli aerei. Per raggiungere lo scopo, il progetto ha sviluppato un sistema completamente innovativo di protezione dal ghiaccio che utilizza l’induzione elettromagnetica per riscaldare una sottile rete metallica integrata nelle ali composite dell’aeromobile. Questo sistema ha dimostrato maggiore efficienza e minori costi di mantenimento rispetto a quelli attualmente in uso…

Leggi tutto…

JEC ceremony 2019

Quest’anno i JEC Innovation Awards, il premio alle innovazioni nel settore dei compositi, si terrà per la prima volta in modalità online, a causa dell’emergenza sanitaria Covid-19. La cerimonia di premiazione si svolgerà mercoledì 13 maggio alle ore 12 e sarà possibile partecipare gratuitamente, previa registrazione. Verranno premiati 11 progetti per ognuna delle categorie in gara su 33 progetti giunti in finale, selezionati da una giuria internazionale …

Leggi tutto…

Laser metal deposition

Oggi le aziende hanno bisogno di processi di produzione più rapidi e più economici, che consentano di passare velocemente dalla fase di ideazione a quella di realizzazione e di immissione sul mercato di un nuovo prodotto. Il Fraunhofer Institute ha cercato una soluzione a questo problema con il progetto ProLMD, che riguarda lo sviluppo di una catena di processi economica che ricorra alla tecnologia LMD (Laser Metal Deposition)…

Leggi tutto…

ElectraFly prototype

Nello sviluppo del nuovo settore emergente dei velivoli per la mobilità urbana (UAM, Urban Air Mobility) rivestiranno un ruolo centrale i materiali compositi avanzati stampati in 3D e ultraleggeri. Come suggerisce un progetto condotto dall’UAMMI in collaborazione con un’azienda dello Utah, il loro impiego aiuterà a risolvere i problemi di efficienza che incidono al momento sulle prestazioni e sullo sviluppo del mercato legato a questi velivoli…

Leggi tutto…

In base a una ricerca recente, si prevede che le dimensioni del mercato globale dei materiali compositi scenderanno da un totale di 90,6 miliardi di dollari del 2019 a 82,9 miliardi entro il 2021, con un tasso di crescita negativo del 4,4% rispetto al 2019. Ci si aspetta infatti che l’industria dei compositi subirà un calo dovuto all’interruzione della catena di approvvigionamento a causa della pandemia da Covid-19…

Leggi tutto…